منة عضو مبدع
عدد الرسائل : 504 العمر : 34 مدي التفاعل : تاريخ التسجيل : 01/02/2009 نقاط : 543
| موضوع: باقي موضوع اخر البنات المحترمين_6 الإثنين مايو 11, 2009 7:53 pm | |
| (الحلقه التاسعه عشر)
دب الخوف في قلب منى من كلام سارة , من الصادق ياترى؟, وشعرت ببعض الشك في شيرين , بينما لم يطاوعها قلبها للشك في احمد , فحاولت عدم التفكير بالامر , وكأن شيئا لم يكن , وعادت للتخدير الذي يقوم به احمد عليها, ومكالماته التليفونية التى بدأت تطول وتطول, وقد تصبح اكثر من مرة في اليوم , بسبب وبدون, وقد يتصل فقط ليخبرها بما فعله طوال اليوم . اما احمد, فكانت خطتة تمشي على اتم وجة, هاهو ذا وصل الي منتصف الطريق , بدأ يتعرف على منى اكثر واكثر , فهو يحادثها يوميا , ولا يمل الحديث ابدا, فقد وجد طريقة لاستدراجها في الحديث عن نفسها, كان يتحدث عن نفسه , وعما يفعله , وكأنه يعطيها تقريرا يوميا , فما كان منها الا ان تجيب ببعض ما فعلته, او تتحدث عن نفسها او اخوتها, وهو يخزن هذه المعلومات في رأسه, فقد كان هذه هو المطلوب , وبدأت منى الغامضة تنكشف امامه , وبدأ يشعر رويدا رويدا, بمدى سذاجة الفتاة وحسن تربيتها, وحدث هذا حين دخل مؤمن عليها ذات مرة وهي تتكلم فاغلقت الهاتف , وبعد ذهابه عاد احمد يتصل. احمد: ايه يا بنتي, الخط قطع؟ منى: لا ,دا مؤمن دخل الاوضة فقفلت. احمد: وايه يعني؟. منى: يا سلام ,ولما يسألنى بتكلمي مين اقوله ايه؟. احمد:قوليله واحد زميلي في الكلية. منى: وانا بكلم واحد زميلي في التليفون ليه؟. احمد: قوليله اي حاجة , بسأله عن حاجة , او اي حاجة تانية. منى: انت عايزني اكذب عليه؟. أ*امال انتي الي عملتيه دا كان ايه يا فالحة احمد: طيب قوليله الحقيقة. منى: انت اتجننت , انت عايزني اقوله ... م* صحيح يامنى , هتقوليله بكلمه ليه, بكلمه بالساعات وكل يوم ليه وهو ماله , انتي مبتعمليش حاجة غلط ولما هو مش غلط انا خفت وقفلت ليه ولما هو غلط بتعملي ايه ع التليفون لسه احمد:ايه يا موني سكتى ليه؟. منى: لا مفيش سيبك انت من الموضوع دا. احمد: بس انا عايز اتكلم في الموضوع دا. منى: احمد: انا بصراحة كنت عايز اتكلم في الموضوع بقالي مدة بس كنت مستني وقت مناسب, وانا خايف افضل استني الوقت المناسب وميجيش. منى:موضوع ايه؟. احمد: منى, بصراحة , انا كان الاول مش في دماغي , بس من فترة كدة , انا بدأت اخاف غلى نفسي ,انا عمري ماكنت كدة,وكنت خايف ان اليومدا ييجي وعرفش اتكلم. منى: احمد, انا مش فاهمة حاجة. م*ربنا يستر أ*اهو عشان احمد دي انا مش هرحمك احمد: منى , انا كنت فاكر في الاول اني متهيألي , بس بقالي مدة متأكد. منى: فيه ايه؟ احمد: منى انا مشدود ليكي اوي, انا اول ما حسيت بكده حاولت ابعد ,لوتفتكري فيه فترة مكنتش بكلمك فيها, بس مقدرتش لقيتني بدل ما بكلمك في اليوم مرة بكلمك اكتر من مرة, ولقتني بحب اشوفك,وعايز اقرب منك, صدقيني انا مش كده, ومكانش دا قصدي انه يحصل, بس مش بايدي, انا كنت خايف اقولك لا تصديني وساعتها مش عارف هعمل ايه, بس انتي كان لازم تعرفي, انا بقولك ومش مستني منك رد, منى انا بجد معجب بيكي, وانتي فعلا غيركل البنات الي عرفتهم ,مش كلام افلام زي مابيقولو, انا عمري ما استريحت لحد زي ما استريحتلك , انا عارف انك اكيد ياما سمعتى الكلام دا ,ويعني.منى انا مش عارف اقولك ايه بصراحة, انا عمري ماكنت مرتبك قدام بنت كدة بس انا والله عمري ما حسيت ناحية بنت زي ما انا حاسس ناحيتك. أ* هووووف. انتي لو حجر بقي برده متقدريش ع الكلمتين دول م*آ...آآآآآ...آ منى:.. . احمد:انا عارف اني اتعديت حدودي , بس دا الي انا حسيته وكان لازم اقوله, لو مش عايزة تردي براحتك, انا مكنتش منتظر منك رد اصلا , انا ...,انا بجد مش عارف اقول ايه, انا يامنى بجد مكانش نفسي ان دا يحصل, وانا اسف اذا كنت ضايقتك, وانا بجد مرتبك , فاعذريني, انا جازفت وكشفتلك نفسي ومشاعري , بس انا مش قادر اخبي عليكي , واكلمك عادي , كأن مفيش حاجة في قلبي ليكي, وبعدين انتي قريبة منى اوي, متفتكريش ان كان سهل عليا اني افاتحك في الموضوع . منى: ... أ*انتي اتخرستي ليه م* انا يعني. احمد:بصي يا مني انا مقدر موقفك وانا مش هضايقك اكتر من كده, انا هقفل , ولما تقدري تردي عليا , معرفش بقي ابقي اكلمك او تكلميني بس انا دلوقتى هقفل واسيبك تفكري , لان واضح اني احرجت نفسي واحرجتك معايا. أ*انطقي بقي يا بت,انا هقفل بجد, ربنا يهديكي منى:... م*ياسلام ,انت تعملها وتجري احمد: انا هقفل. منى:سلام يا احمد. أ*سلام ايه انتي صدقتى احمد: باي يا منى.
(الحلقه العشرين)
أ* انت ليه اتسرعت, مكانش المفروض تنطق دلوقتى خااالص اعمل ايه بقي الي حصل اديك اتدبست والبت ما نطقتش,وممكن الموضوع كله يتفرقع دلوقتى, مش كنت تستنى تتأكد انها بتحبك بتموووت فيا , ايه رأيك بقي طب لما نشوف . ... تفتكر هي هتعمل ايه دلوقتى انا عارف في المصيبة الي انت هببتها دي بس انا كنت بتكلم بجد , انا نص الكلام الي قلته حقيقة مش كده برضه والله يا حبيبي انت ادرى بنفسك , انت هتقع لي فيها وتيجي تستنجد بيا؟ انا موقعتش فيها بس هي عاجباني بجد طيب بص انت تكمل عليها النهاردة متسبهاش عشان تبقى ضربت على الحديد وهو سخن ماشي, باليل ابعتلها الرسالة, قشطة كده يا كبير؟ قشطة يا ايمو **************** م* يانهار ابيض وابيض ليه دا اسود ايه ايه ,مالك كده عاملة مناحة, مش تحمدي ربنا على ايه؟,انا مش فاهمة حاجة انتي هتستعبطي , الواد وطلع معجب بيكي زي مانتي معجبة بيه ,ايه الي حصل بقي , دلوقتى لما اعترفلك بقي كخة, كان عاجبك بس وهو تقلان عليكي لا طبعا, بس هو .مش عارف ينقي الوقت, حد يخبط حد بالكلام كدة, وعامل زي الراديو معرفتش ارد عليه مش انتي الي عملتي فيها خرسا, الواد قعد يكلمك وانتي ساكته كنت هقوله ايه يعني, وانا والله كمان دايبة فيك تعالي نتجوز لا, بس كنتي متبانيش هبلة اول مرة تسمعي كلام حلو طيب ما هو مكانش اول مرة اسمع كلام حلو امال اتغابيتي ليه؟ اهو الي حصل بقي, المهم دلوقتى هنعمل ايه؟ انا مالي, شوفي انتي عايزة ايه مش عايزة حاجة ياسلام, تبقي هتموتي على الولد واول ما يقولك كلمة حلوة تقولي ,معلش مش عايزة حاجة اعمل ايه انا طيب تحضري كلمتين تردي عليه بيهم ,لانه هيفتح الموضوع دلوقتى او بعدين اقوله انسي يا احمد احنا اصحاب صح؟ يا سلام هيقوم احمد ينسي وترجعو اصحاب تاني ايوة يا حلاوتك, اولا كدة,بعد الي حصل دا مبقاش ممكن ترجعو اصحاب اصلا, ثانيا لو رفضتيه ممكن متشوفيهوش تاني خالص ياخبر ابيض امال انتي فاكرة ايه, ثالثا لو قلتيله مع السلامة ممكن يتكلم عليكي ويقول كانت بتكلمني بالساعات على التليفون وهو عنده حق كنا بنتكلم عادي , احنا عمرنا ما اتكلمنا في حاجة خارجة انتي هتضحكي عليا ولاعلى نفسك, هو فيه اصحاب بيتكلمو في التليفون بالساعات مش كان في الاول عادي ردي ردي, دلوقتى الكلام اتغير؟؟ ياحبيبتي انتي كنتي فاهمة من الاول بس كنتي عاملة مستهبلة,انا كنت بنصح وانتي الي بتعملي الي انت عايزاه, انتي الي كنتي عايزاه يقولك كدة انا؟؟ لا ,انا, طبعا كنتي عايزاه وكنتي بتشجعيه , واهو الي انتي عايزاة حصل , شوفي بقي هتردي تقولي ايه, ومتطلبيش منى اطلعك من المشكلة انا عايزة نفضل اصحاب وميفتحش الموضوع تاني لو شايفة انه ممكن جربي ياربي اعمل ايه, انا محتارة اوي وفرحانة اوي نعم ايوة, تنكري انك فرحانة وانا هكدب ليه, طبعا فرحانة ,بس برضة محتارة خلاص سيبك انتي وشوفي هو هيتصرف ازاي صح كده, اما اشوف هو هيعمل ايه ,مش يمكن يطنش على الموضوع خالص ايوه كده قاطع حبل افكارها صوت رسالة على الموبايل , فتحتها فاذا بها من احمد: "بحبك"
(الحلقه الحاديه والعشرون)
سارة: ها , مفيش جديد؟ افاقت منى من شرودها وردت متسائلة. منى: جديد في ايه؟. سارة: ايمو؟. ارتبكت منى لدي نطقها الاسم وقالت. منى: لا طبعا مفيش جديد. م*مبحبش اكدب عليكي وعايزة تقوليلها الحقيقة عشان تزعقلك لا , بس مش كنت محتاجة اقولها لا مش محتاجة تقوليلها ولا حاجة, شفتى عملت فيكي ايه اخر مرة , خلتك في الاخر انتي الي تتصلي بالولد سارة: احسن برضة يعني كل حاجة تمام؟ منى: اه تمام. سارة: وانتي من جواكي, حاسة ناحيته بحاجة. منى: لا , خالص . سارة: الحمد لله, انا مش قلتلك اول ما تشيليه من دماغك هتتحل المشكلة. منى: فعلا , ماهي المشكلة اتحلت. م*اه ياسارة لو تعرفي سارة:انتي مش في لجنتي صح؟. منى: لا يا ستي انا مع ميمي. سارة: ايه دا هو ميمي اسمه ميمي بجد؟. منى : ايوة يا ستي بجد. سارة : ههههههههههههه, الله يكون في عونك . منى: وميرنا كمان, انتي معايا صح؟. ميرنا: اه احنا في المدرجات مش كدة. سارة: طيب اشوفكم بعد الامتحان بقي, عند الكافيتيريا , اوكاي. ميرنا: اوكاي , يلا بينا يا منى. ************** لم تدر منى ماالذي كتبته في الامتحان,فقد كان عقلها شاردا تماما,تفكر في احمد, تري مالذي حدث منذ ليلتها يا احمد؟؟, هل تحبني حقا؟. خرجت قبل نهاية الوقت وقد كتبت القليل حتى ان ميرنا كادت تصرخ عليها وهي خارجة, لان الامتحان كان طويلا وصعبا ,ولكنها كتبت ما تعرفه ولم تشغل بالها بملء الورقة كما يقولون. اتجهت للكافيتيريا تطلب قهوة, فقد احست بالصداع يكتنف رأسها بعد ليلة من مجاهدة نفسها للتفكير في احمد وليس في المذاكرة. وكأنه أبي الا ان يظهر امامها لدي تفكيرها فيه, فما كادت تتجة للكافيتيريا حتى لمحته متوقفا هناك يرقبها بعين لا تطرف, اقشعر بدنها , هذا مالم تحسب له حساب ما الذي اتي به اليوم؟. اقتربت منى من مكان احمد , متصنعة الهدوء والقت عليه السلام ثم شرعت في طلب قهوتها ,بينما لم يتحدث هو منتظرا اياها في صبر, حتى انتهت واخذت القهوة, وسارا ببطء ودون كلام للمقعد بجانب الكافيتيريا. قطع احمد الصمت متسائلا. احمد: الامتحان كان حلو؟. اشارت منى برأسها نفيا وهي ترشف القهوة وقالت. منى:لأ, كان طويل. فنظر في ساعته وقال في جزع. احمد: وانتي ايه الي خرجك دلوقتي ؟,دا لسه تلات اربع ساعة. نظرت اليه نظرة خاوية وقالت . منى: كتبت الي عرفته ومكانش فيا دماغ ارغي , الي يحصل يحصل بقي. ثم عادت لقهوتها , وساد صمت قصير قطعته منى. منى:انت ايه الي جابك النهاردة مش امتحانك بكرة؟. نظر اليها وقال بهدوء. احمد: مش عارفة انا جيت ليه؟. خفق قلب منى ,واشاحت بوجهها بعيدا عنه , ولم تجبه, ثم قالت. منى: انت عندك امتحان بكرة؟. لم يجبها احمد انما قال. احمد:انا جيت اطمن عليكي. م* ردي يافالحة احمر وجة منى ولم تستطع الاجابة, فقال احمد. احمد:منى بصيلي انا بكلمك. التفتت اليه على مضض. منى:مش المفروض تروح تذاكر. احمد: انا مش عارف اذاكر, انتي مش معقول مش حاسة بيا, يا منى احنا عدي علينا سبع ايام من اخر مرة اتكلمنا, انا منمتش فيهم, مش عارف انتي عاملة ايه ولا بتفكري في ايه, كنت هتجن, انتي عارفة انا منعت نفسي كام مرة اني اتصل بيكي تاني, ومش عارف سكوتك دا يعني ايه ؟, انتي رافضاني ولا قابلاني ولا ايه بالظبط؟. أ*ايوة انتي رافضاني ولا لأ؟,ساكتة ليه وقفت منى مشيحه بوجهها عنه. منى: احمد , ربنا يخليك انا مش قادرة اتكلم خالص , عندي صداع ودماغي هتفرقع. م*وكل دا بسببك فمتكملش عليا فرد احمد متصنعا الاقتضاب. احمد:انا فهمت خلاص, انتي بتهربي منى , انا اسف يا منى ان كنت ضايقتك, مع السلامة. أ*متبصش وراك,ايوه هتنده عليك اهه وسار مبتعدا منتظرا نداء منى. م* انتي هتسبيه يمشي زعلان, انتي مجنونة , حرام عليكي دا عنده امتحانات منى:آآ...أحمد.. أ*هو دا الكلام فالتفت راسما تعبير الحزن على وجهه. فارتبكت منى , ولم تتحدث , فنظر اليها في تساؤل , فلم تتكلم ولكنها نظرت اليه راجية الا يمشي وان لم تتكلم , وكان هذا يكفيه, فقال. احمد: انا هروح اذاكر عشان عندي امتحان , بس هستني تكلميني بكرة تسألي عليا. والتفت تاركا اياها حائرة خلفه. ************* أ*شكلك يا منى هتتعبيني معاكي وانا الي كنت قلت خلاص , ربنا يسامحك يا شيخة ايه انت هتسكت بعد التعب دا كله؟ اسكت مين ياراجل انا وراها وراها, دانا الوقت الي ضيعته عليها كان زماني مظبط فيه اربع بنات | |
|