منة عضو مبدع
عدد الرسائل : 504 العمر : 34 مدي التفاعل : تاريخ التسجيل : 01/02/2009 نقاط : 543
| موضوع: باقي موضوع اخر البنات المحترمين_3 الإثنين مايو 11, 2009 7:40 pm | |
| (الحلقه العاشره)
منى: هو فين البيت بقي , يوووووووووووه. وقفت مني تكاد تبكي ,لثالث مرة تدور في هذا الشارع ذهابا وايابا, لقد اخبرها احمد ان هذا هو العنوان, وهي متأكدة ان هذا هو المكان الذي شرحه لها, برج الرحمة , امام محل ملابس اطفال كوكو بارك, ها هو المحل يحتل ناصية كاملة تطل على شارعين, اين برج الرحمة؟ , سألت الناس ,ولم تصل الي شيء, ماذا عساها تفعل؟.
م*ياربي بقي , اعمل ايه دلوقتى؟,معادش الا عشر دقايق ,اتصل باحمد اسأله؟؟ ل, اهو كلو الا دا ,احمد ايه ؟ انتي اتجننتي؟ ايه هو الي لأ؟, امال هتعملي ايه يعني لا مش هتصل بيه ابدا, انا اخري معاه انو اتصل اداني العنوان في السريع وقفل , خلاص انتهينا اه واديكي تايهة اهه, خلاص بقي خليكي واقفة مكانك , وتعالي يوم التلات برضه اقفي مكانك يبااي , طيب هتصل بيه , بس هي المرة دي بس ******************
أ*اخييييرا , دانا بقالي نص ساعة مستني تتصلي , كل دا بتقاوحي نفسك احمد: السلام عليكم. أ*يا واد ياجامد منى : عليكم السلام , احمد بقولك ايه انا مش عارفة البيت فين؟ أ*طب منا عارف احمد: بيت ايه؟ م*دا وقت غباوة انت كمان منى : البيت الي فيه الدرس. احمد: اهههه, انتي فين دلوقتى ؟. منى: عند كوكو بارك. احمد :هتلاقيه قدام المحل. أ*دوري من هنا لبكرة منى : قدامه ناصيتين ادخل من انهي شارع؟ احمد: ناصيتين؟؟ لا انا مش فاهم حاجه *هههههههههههههههههه منى : منا مش عارفة ومفيش وقت. احمد: طب بقولك ايه , انا قريب من المكان ,خليكي في مكانك , عشر دقايق وهكون عندك. منى: لأ , انت بس قولي ادخل منين. احمد: ماهو انا الي فهمته من الي شرحلي المكان قولتهولك , بس انت استني, انا جاي , باي *استنيني بقي منى: آ...آآآآ... انت يازفت , قفلت؟, الله يحرقك. م*هعمل ايه انا دلوقتي ,انا كان ايه الي خلاني اتصل ياستي اسكتي بقي , الحق عليه انه جاي يلحقك , اظبطي انتي شكلك المبهدل دا واعدلي نفسك كده *************** وصل احمد متمخترا , يكاد ينفجر من الضحك وهو يري منى واقفة كالتلميذ المضروب "علقة", ولا يبدو عليها انها فهمت شيئا من مخططه, وصل في الثامنة وعشر دقائق. أ* هههههههههههههههههههههههههههههه "مش قادر يتكلم من كتر ما بيضحك في دماغه"
************** وقفت منى تنظر يمينا ويسارا , وعيناها لا تفارقان الساعة التي كانت تتحرك ببطء شديد بالنسبة لوضعها منتظرة احمد, وبسرعة بالنسبة لميعاد الدرس. م* اهه وصل , يادي الكسوف, لما نشوف هيحلها ازاي الفالح
احمد: معلش اتأخرت عليكي. أ* انا قاصد الطعك منى: لا مفيش حاجه , عادي. م* دانا كنت هتشل بقالي ربع ساعة احمد: ادي ياستي كوكو بارك , ايه الي موقفك هنا بقي؟ ,البرج بعد ما نعدي العربيات , على الرصيف التاني. أ* ايوه ,قدام عنيكي يا عميا منى: رصيف تاني؟؟!! , انت مش قلت انه تاني شارع اول عمارة, قدام كوكو بارك؟؟. م*نعم ياخويا احمد:على الناصية , قدام كوكو بارك , يعني تعدي العربيات. أ* وكنت عارف انك غبية وهتفهميها على كيفك , زي منا عايز برضه منى وهي تكاد تنفجر غضبا منى: منا مكنتش عارفة ان قدام كوكو زفت فيه شارع رئيسي وشارع جانبي, طبعا مجاش في بالي اني اعدي الناحية التانية. م*انا اصلا مفهمتش منك حاجة ساعة ما شرحتلي احمد: معلش انا اسف مفهمتكيش كويس. أ*وانتي شربتيها ,هتروحي مني فين؟ نظر احمد في ساعته متظاهرا الانزعاج احمد: احنا اتأخرنا جامد ,دي الساعة بقت 8 وربع. أ* قدامي يا فالحة منى: طيب بسرعة بقي. م* انا همشي معاه في الشارع لوحدنا ازاي دا , يا ارض انشقي وابلعيني ************ مشت منى بجانب احمد وبينهم مسافة كبيرة وكأنهم لا يسيران سويا, بينما سار احمد لا يتكلم وكأنه لا يعنيه ان كانت تسير بجانبه او في شارع تاني ,وان كان يحاول اظهار نفسه بمظهرالمؤدب. وصلا للمكان في اقل من دقيقتين . احمد: اهه البرج . قرأت منى على مدخل البرج منى: برج الرحمة, اخيرا. التفتت منى اليه,وزفرت قائلة منى: انا مش عارفة اشكرك ازاي ...؟؟, شكرا بجد. م* مع انك لففتني السبع لفات بس شكرا احمد: تشكريني على ايه يا منى ؟ انتي عبيطة؟ أ* انتي لسه شفتي حاجة وقبل ان ترد عليه استعدادا للصعود , سمعا اصوات لشباب يخرجون من المصعد , فالتفتا ينظران ناحية مصدر الصوت ,حتى وصل اصحاب الصوت اليهم احمد: حسان . صاح احمد وسلم على الشاب الاول , ثم على الفتاتين الاتيتين معه, بينما وصل مجموعة اخرى من الشباب ينزلون على السلم, وسلم معظمهم على احمد بينما منى تكاد تنكمش من الاحراج, لقد تعرفت علي معظمهم , وكيف لا وهم جميعا سنة اولى , اي زملائها بالكلية. م* يانهار ابيض, انا ايه الي بيحصلي ده , وقال انا الي خايفة حد يشوفني معاه في الشارع, يقومو يشوفوني في مدخل العمارة الي فيها الدرس بتاعي كأنه صاحبي وبيوصلني, يادي الفضيحة احمد: انتو كنتو عند وائل صح؟ حسان: اه , مجموعة تمانية , بس هو خلص في السريع ,انتي كنتي طالعة يا مني ولا المجموعة الجاية؟ لم يبد على منى انها تستطيع الكلام اصلا فقد كانت ممتقعة جدا, حتى ان احمد رد بدلا منها احمد: لا كانت طالعة المجموعة دي, هو نزلكو بسرعة ليه؟ أ* هي هيجيلها سكتة قلبية اصلا ,هههههههههههههههههههه حسان: دا بس كان بيتعرف علينا وكده وبيظبط الدنيا وهنبدأ المرة الجاية. أ* طب منا كنت عارف انه بيعمل كده التفت حسان الي منى قائلا حسان: متخافيش يامنى مفاتكيش حاجة, بس تعالي المرة الجاية بدري ؟ تململت الفتاتين الاتيتين مع حسان فقال حسان: ماشي يا ايمو , سلام انا عشان اوصل الجماعة , اشوفك في الكلية. ثم ضرب على كتفه وهو يغادر مسرعا قائلا وهو يبتسم حسان: متبقاش تأخرها المرة الجاية , سلام. وقع قوله على منى كالصاعقة التي افقدتها النطق. م*هي مين دي الي ما يأخرهاش ؟ّّّّّ!!! , يا نهار اسود ومهبب أ*ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه التفتت احمد الي منى بعد رحيل الجميع وهو يجاهد للسيطرة على ابتسامة تقاوم شفتيه, محاولا ابداء الاسي على وجهه احمد: انا اسف يا منى بجد, فاتتك الحصة دي. أ*المرة الجاية مش هأخرك , ههههههههههههه منى كالمصدومة منى: انا عايزة اروح. م*روح يا شيخ الله يسامحك احمد: حاضر ,تعالي اركبك تاكسي أ* انا قلتلك مش هتيجي بمزاجك هجيبك غصبن عنك منى: لا شكرا , انا هعرف اركب تاكسي. م* ابعد عني الله يسترك, كفايه كده احمد : طيب براحتك,انا همشي , سلام. أ*براحتك يا مزة , بس انتي خلص, كل الناس عرفت انك تبعي , كفاية عليكي كده النهاردة لحسن تموتي مني منى:. م*انا ايه ياربي الي بيحصلي ده التفتت منى واختفت من امامه بسرعة وكأن شبحا يطاردها بينما توقف هو يراقبها معجبا بنفسه, وكيف ان الامر كله حدث كما خطط له تماما. أ*خلاص ياموني , هانت , اصل هتعملي ايه والحكاية لابساكي لابساكي؟, مسيرك هتسلمي, والزن على الودان امر من السحر , منا هجيبك هجيبك يامدوخاني م* ... " عاجزة عن التفكير تماما من الصدمة " ********************
(الحلقه الحاديه عشر)
بعد حادثة الدرس , اصبحت منى في وضع لا تحسد عليه, على الرغم من ان الوضع كله كان عاديا, وانها كان يكفي ان تنكر او لا تتحدث في الموضوع فينسى وحده, الا ان شعورها الداخلي بالذنب كاد يقتلها, فتضاعف لديها الاحساس بان الدنيا كلها علمت ما بها , فكان كلما سألها احد عن احمد او مر اسمه على اذنيها تعصبت وتغير مزاجها واستشاطت غضبا, وما كان كل ما تفعله الا تأكيدا بالنسبة للناس لما يقال عنهما. اما احمد , فكان كالذي اصاب هدف بعد طول انتظار, صحيح انه لم يكن هدفا بالمعنى المعروف الا انه كان اول طرقة على لوح الثلج , واول تنفيذ عملي لخطته لايقاع منى, فقرر اكمال جولته وذلك بتجاهل منى طالما كانت وسط اصدقائها والتقرب منها كلما اختلت بنفسها , وان صدته فقد يبدو من بعيد انه تخوفا منها ان يراهما احد سويا. ************** سارة :هتفضلي لحد امتى مبوزة, ماخلاص الي حصل حصل وعدا عليه اسبوع كمان. منى: انا مش مبوزة , وبعدين انا مش متضايقة عشان كده. سارة: طب ممكن افهم انتي بقيتي رخمة ليه؟ ,مش ترحمينا بقي. منى: انا مش رخمة ولا حاجة ,اديني بضحك اهه, هيهيهيهي. سارة: ثصدقي استرخمتك اكتر, ..بقولك ايه , ايمو جاي , اسبتي بقي ومتجريش , انتي واقفة معايا , خليكي راجل. منى: لا ياسارة ربنا يخليكي , سيبيني امشي, انا مش هقدر اقف معاكو. سارة: يا منى كده مش هينفع حلي مشكلتك بانك تواجهيها. منى: معلش ياسارة , اكيد هواجهها بس مش دلوقتى , انا همشي وابقي اكلمك لما اروح ,سلام. ************** أ* الساعة 11 الا ربع , مش دلوقتي استني شوية كمان , خليها تبقي لوحدها ,هانت يا منى , انتي على اخرك ,اهي بقت 11 اتصل بقي ************* م* استغفر الله العظيم, ودا بيتصل ليه دا بقى دلوقتى؟ ردي نعم؟ لا طبعا انتي خايفة من ايه ؟ مش سارة قالتلك واجهي مشكلتك اهي المشكلة جاتلك لحد عندك عشان تواجهيها , وبعدين انتي لوحدك مفيش حد شايفك, ردي واخلصي من الموضوع دا كله بقي يعني ارد,.اووووف, طيب منى: السلام عليكم. احمد: وعليكم السلام , ازيك يامنى؟ أ* بالراحه علينا شوية يا ست منى منى: الحمد لله؟ م* خلص بقي عشان انا مش طايقاك أ*شكلها هتشتمني , اما ادخل في الصميم على طول ,عشان ابان اني واضح وصريح احمد: بصراحة يامنى انا فكرت كتير قبل ما اتصل , وكنت تقريبا مش هتصل , بس كان لازم اقولك. منى:. م* ياتري ايه الموضوع احمد: انا بصراحة حاسس انك بتتهربي منى , وحاسس اني عارف ليه, لو دا كان بسبب كلمة حسان, فانا حبيت اقولك انا اسف لاني احرجتك من غير ما اقصد , وانا مستعد اعمل اي حاجة عشان اعتذر , انا لاحظت اني لما باجي جمبك بتهربي منى كاني عفريت, لو يريحك اني مقربلكيش خالص في الكلية ,انا مستعد, انا بس محبتش يبقي الي بينا ينتهي كده , احنا برضه "اصحاب" قبل كل حاجة, وانا يهمني مصلحتك وراحتك. أ*انتي لومتسبتيش بعد الكلمتين دول ابقي انا حمار و تبقي انت بت حديد م*هو انا كنت قليلة الزوق معاه للدرجة دي,انا شكلي مزعلاه اوي منى: بصراحة يا احمد, انا كنت اتضايقت شويه بس هو مفيش حاجة ,وانا فهمت اصحابي ان مفيش حاجة , وهو اصلا مفيش حاجة, مش كدة؟ م* ايه الي انتي بتقوليه دا؟ أ* بالله عليكي انتي مصدقة نفسك اصلا احمد: طبعا مفيش حاجة, بس انا كنت خايف ان الي حصل يأثر على صحوبيتنا ,وكنت خايف تتجاهليني , بس الحمد لله انك فاهمة الموضوع صح , انا عن نفسي استريحت لما كلمتك , يارب مكنش تقيل عليكي. أ* معلم وهتفضل طول عمرك معلم , قفل انت بقي خليها هي الي هتبقي ميته عليك منى: لا ابدا والله , لا تقيل ولا حاجة, انا برضة استريحت انك فتحت الموضوع. م* ايوة كده واجهي مشكلتك زي ما سارة قالت احمد: طيب , مع السلامة بقي , عايزة حاجة؟ أ* عايزة مقفلش طبعا م* ايه دا تقفل ايه , انت متضايق منى للدرجة دي , ماشي , ملحوقة ايه يا مني اتلمي , انت عايزة تكلميه ليه؟ منى: لا شكرا, مع السلامة. واغلق دون كلمة اخرى. **************** أ*البت دي انا مش فاهملها ناصحة ولا مؤدبة ولا صايعة ولا ايه بالظبط, تفتكري انتي بجد مؤدبة يا منى ؟ , هو لسه فيه بنات مؤدبة اصلا, بس دي لو طلعت مؤدبة تبقى لقطة يا واد يا ايمو, ومستعجل على ايه بكرة نعرف, بس لو طلعتي مؤدبة , محدش هياخدك غيري م*كويس انه اتصل , انا دلوقتى استريحت , مادام هو مش مكبر الموضوع , انا هكبره ليه , وبعدين دلوقتى نقدر نرجع "اصحاب" تاني , ومفيش مشكلة اني اكلمه في الكلية , عادي , زيه زي اي حد, انا كنت بعامله ايه زيادة يعني؟ , باخده بالحضن؟ " هي في دنيا وهو في دنيا تانية خالص"
(الحلقه الثانيه عشر)
وقف احمد مراقبا منى من بعيد, لم يرها هكذا من قبل , متفتحة كالوردة وسعيدة , تتحرك بين الفتيات في سرور, لطالما رآها مكتئبة او خجلي, ولكن لم يكن يشغل باله بملاحظة انفعالاتها حين لا يكون هو محيطا بها , ولم يسبق له ان رآها مشرقة هكذا, انتفض احمد, لقد ارتعب مما يحدث له . أ* جرى ايه ياسي ايمو انت بتعمل ايه؟ , لا, احنا ملناش في الدور دا , احنا بتوع خفيف خفيف , اه , بلا حلوة بلا لذيذة , طلعها من دماغك , لو هتشغلك اوي للدرجة دي يبقي نخلع من اولها لا , تشغل مين ياعم عيب عليك دانا ايمو برضه , هي بس غريبة شوية لا يا حبيبي ماغريب الا الشيطان , انت بيخش عليك الكلام دا, كلهم زي بعض ولا انت نسيت مانستش ولا حاجة , بس دي لازي البنات الي عرفتهم ولا حتى زي صافي بقولك ايه ,كان كفايه عليك صافي اوي , ونتعلم بقي ونتلم ونعرف ان طنطا زي فرنسا , كلهم عجينة واحدة بس دي مش عارف بص كده. شكلها يعني حاجة تانية بلا تانية بلا تالتة , انت هتضيع نفسك عشان بنت , فوق كده ياسي ايمو وخش عليها واثق من نفسك عندك حق بلا كلام فاضي ايوه كده, قال شكلها قال ************** اقترب احمد من موقع منى وصديقاتها , وهو يفكر , هل ستصده بعد ما قدم من اعتذارات؟ . التفتت منى فاذا باحمد بجانبها فأشرق وجهها بابتسامة , وقد عهدها مرتبكة دائما , الا انها بدت اليوم اكثر هدوئا وثقة. منى: ازيك يا احمد؟. أ*مبحبش حد يقولي احمد, قوليلي ايمو زي الناس متعمليش فيها مرتبطين احمد: الحمد لله , ازيك انتي؟. منى: تمام. وعاد الجميع للحديث , فانتحى احمد بمنى في حديث جانبي . احمد: اخبار الكورس ايه؟ الواد وائل بيفهم ولا؟. منى: اه , الحمد لله , احنا لسه في الاول بس ربنا يستر نلحق نلم المادة قبل امتحان الترم. احمد: لو عايزة بجد حد يذاكرلك, البت شيرين ممكن تقسملك المادة وتساعدك فيها. منى: وعلى ايه , احنا متابعين كويس مع استاذ وائل. وبينما يتحدثان ,اقترب منهما شاب رقيع يتغنج في طريقة كلامه. ميمي: هاي منى , ازيك؟ , هاي يا ايمو. منى: ازيك يا ميمي؟. م*ودا وقته أ*ازيك ياخويا , ودا يطلع ايه دا احمد:. قال لمنى بطريقة الكلامة المتهدجة المغنجة. ميمي:منى ,انتي ندلة. منى: ليه كده؟ ميمي: انتي مش قولتي هتحولي معانا مجموعتنا , وطنشتي خالص, اخص عليكي بجد. م* انت ايه الي بتهببه دا,الله يخرب بياك هي ناقصة مياصتك ارادت منى ان تجيب الا ان سبق احمد بالرد في لهجة تحمل شيء من العدائية . احمد: على فكرة مينفعش انك تحول مجموعة عند وائل , مبيرضاش. أ* شيل نفسك وغور من قدامي,بدل ما اقلع الجزمة واعدلك بيها منى : معلش يا ميمي , المرة الجاية مش هحجز الا معاكو. أ* يا سلام انتي كمان منى تحاول ان تغير الموضوع. منى: انت عيان ولا حاجة , شكلك نايم ع الاخر. م* ولا انت طريقة كلامك بقت مايعة زيادة قال بدلع . ميمي: اه , خالص, انا من التوهان الصبح لبست تي شيرت اخويا الصغير حمادة. أ*تي شيرت اخوك الصغير ولا كومبليزون مامي منى: ياحرام . أ* ياحرام ايه انتي كمان , هضربك قلمين نادت على ميمي فتاة , فاشار لها برأسه ,ثم التفت اليهما. ميمي : انا همشي بقي يا مونى , باي يا ايمو. منى: باي. أ*امشي يلا يابن ال.., مونى دي خالتك ******************** أ* مالك ياايمو , انت قالقني على فكرة , متفكرش كتير بقي وارحمني لا , انا مش بفكر ان فيه حاجة لا سمح الله, انا بس خايف لا البنت تضيع منى ,الصبيان كترت حواليها , ولو شاورت عقلها هتلاقي انها حلوة وظريفة وان فيه ناس كتير احسن منى اوعى تقول كده, هو فيه احسن منك؟؟, دانت ايمو الي مصمص السمكة, حتة بت مفعوصة زي دي هتخوفك؟,ولا انت ميمي خوفك؟ ميمي مين دا ابو لبانة , دانا كنت هاكله, الواد كان ناقص يحط ايده في ايدها وهو واقف , ميمي ايه وبتاع ايه لا انت تجمد كدة وتوريني الايام الجاية هتجيبها ازاي , متشغلش بالك بحاجات تانية منا خلاص اخري كدة , عمري ماطولت مع بنت بالشكل دا, الا صافي طبعا, وبعدين انا خايف على نفسي زي ما بتقول, انا بقول سيبني منها , وبعدين لو شيرين او حد من الشباب عرف هيستنقصني , كلهم بيحترموها اوي , ومش اصول اعط مع قريبة حد منهم سيبك منها ازاي , انت عبيط؟ , انت تكمل زي مانت , وتسكت متجبش سيرة لحد, وبعدين ادخل عليها دخلة صح اليومين الجايين , وبس , انشا الله تسبت لنفسك انك لسه زي زمان , وبعدين تفك يعني انت شايف كده طبعا, انت عمرك ما طلعت من حدوتة خسران , اوعى تخسر المرة دي عندك حق, انا هكمل والي يحصل يحصل | |
|